mr. sc. ANKICA KOSOVEC-KRŽELJ, dipl. ing. el. Hrvatska udruga za zaštitu od elektromagnetnog zračenja HUZEZ
SAŽETAK
Razvoj modernih tehnologija znatno je povećao ljudsku izloženost utjecajima elektromagnetskih polja i ne ionizirajućeg zračenja. S obzirom na to da se radi o relativno novim tehnologijama i da se utjecaji dugotrajne izloženosti ne ionizirajućoj radijaciji intenzivno istražuju, niz relevantnih institucija, među kojima su Svjetska zdravstvena organizacija, Europski Parlament i Parlamentarna skupština Vijeća Europe, pozivaju na oprez i upozoravaju na moguće štetne posljedice po okoliš i ljudsko zdravlje, posebno kad se radi o „ranjivim skupinama― kao što su djeca i mladi.
Ĉinjenica je da o biološkim učincima zračenja radio frekvencijskih elektromagnetskih polja još uvijek nema suglasja u znanstvenoj zajednici jer uz studije koje nisu utvrdile štetne utjecaje, sve je veći broj onih koje nedvosmisleno utvrđuju povećani rizik za pojavu malignih kao i brojnih neuro vegetativnih oboljenja.
Važno je istaknuti da je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), na bazi dvogodišnjih intenzivnih istraživanja koje je Međunarodna agencija za istraživanje raka (IARC) provela u 14 zemalja, proglasila ne ionizirajuće zračenje uzrokovano radio frekvencijskim elektromagnetskim poljima „mogućim karcinogenom za ljude― (Grupa 2B). Osim toga, Europski Parlament (European Parliament) te Parlamentarna skupština Vijeća Europe (Parliamentary Assembly Council of Europe) svojim su rezolucijama pozvali na primjenu „principa predostrožnosti― i predložili niz preventivnih mjera s ciljem izbjegavanja ili ograničavanja mogućih rizika.
U Hrvatskoj se, nažalost te preporuke ne poštuju u dovoljnoj mjeri. Primjerice, kod postavljanja izvora ne ionizirajućeg zračenja dovoljno je zadovoljiti jedino granice dozvoljenih emisija elektromagnetskih polja definirane Pravilnikom o zaštiti od EM polja Ministarstva zdravlja . Prema aktualnom pravilniku (NN 146/14) granične razine za jakost električnog polja u frekvencijskom području koje koristi nova generacija mobilne telefonije (2-10 GHz) za područje povećane osjetljivosti iznose 40 %, a za javne površine 95% od vrijednosti definiranih preporukama Međunarodne komisije za zaštitu od ne ionizirajućeg zračenja (ICNIRP). Navedene vrijednosti višestruko su veće nego u nekim drugim zemljama EU, ali važno je istaknuti da neke od zemalja koje primjenjuju ICNIRP-ove vrijednosti na nacionalnoj razini, svojim regijama i gradovima dopuštaju mogućnost određivanja vlastitih, u pravilu bitno nižih granica.
Dokumentom ICNIRP STATEMENT (published in: HEALTH PHYSICS 82(4): 540-548; 2002) traži se, u slučajevima kad je moguće identificirati rizik, ali ne i sa sigurnošću utvrditi dopuštenu granicu zračenja, primjena alternativnih strategija s ciljem izbjegavanja ili ograničavanja zdravstvenih rizika. Za definiranje i implementaciju takvih alternativnih strategija odgovorne su relevantne nacionalne institucije. Te alternativne strategije u pravilu uključuju obavezu transparentnog komuniciranja s lokalnom upravom i lokalnom zajednicom planova za razvoj mobilnih mreža, dogovor oko lokacija za postavljanje baznih stanica, poštivanje urbanih, estetskih i pejzažnih kriterija smještaja antenskih stupova i krovnih prihvata u prostor, usklađivanje s prostornim planovima kao i izradu studija utjecaja na okoliš i ili/zdravlje te sličnih
2Б ИЛИ НЕ 2Б – ПАНДОРИНА КУИТЈА ” “2B OR NOT 2B – PANDORAS' BOX“
dokumenata, kojima se, u skladu s točkom 8.4.4 Rezolucije VE 1385, osigurava da se antene mobilne telefonije ne postavljaju isključivo i jedino prema interesima tele operatera.
Hrvatska je, prema studiji Svjetske asocijacije mobilnih operatera GSMA („Base Station Planning Permission“ ) jedna od samo četiri zemlje u Europi (uz Rumunjsku, Portugal i Slovačku) u kojoj nije obavezna javna rasprava kao ni konzultacija s organima lokalne uprave. No, za razliku od Hrvatske, u spomenute tri zemlje obavezna je građevinska dozvola pa na taj način organi lokalne uprave i/ili lokalna zajednica ipak mogu utjecati na lokacije baznih stanica, bilo neposredno ili posredno kroz dokumente vezane za prostorno planiranje.
Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja Hrvatske ukinulo je 2009.g do tada važeću obavezu ishođenja građevinske i lokacijske dozvole. Antenski stupovi, najprije samo na krovovima postojećih objekata, a nešto kasnije i oni na zemlji uvršteni su u „jednostavne građevine― koje se, prema Pravilniku o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 79/14), mogu graditi bez građevinske dozvole. Po tome je Hrvatska izuzetak u Europi, a kako su u Hrvatskoj Uredbom vlade RH antenski stupovi izuzeti iz dokumenata prostornog planiranja, ovakva regulativa ima za posljedicu nekritičko postavljanje antena koje, uz povećani rizik za zdravlje stanovništva, rezultira i ogromnom devastacijom prostora.
Tako, za razliku od drugih zemalja Europe, u Hrvatskoj tele operateri imaju iznimnu privilegiju birati tehnička i tehnološka rješenja koja maksimaliziraju njihov profit, jer su dozvoljene granice elektromagnetskih emisija dovoljno visoke da ih je u praksi nemoguće premašiti. Antene postavljene desetak metara od nečijih prozora ili balkona, bez problema dobivaju dozvole za rad a Regulatorna agencija (HAKOM) navodi podatak da 90% postavljenih baznih stanica ima izmjerene razine zračenja ispod 10% od dopuštene vrijednosti.
Hrvatska bi u svoju zakonsku regulativu trebala implementirati bitne preporuke iz Rezolucija VE 1815 i EU Parlamenta 2008/2211(INI). Unutar različitih ministarstava (obrazovanja, zdravstva, okoliša) trebalo bi razvijati ciljane informacijske kampanje za učitelje, roditelje i djecu koje bi upozoravale na specifične rizike potencijalno štetne dugotrajne izloženosti mobilnim i ostalim uređajima koji emitiraju mikro valove, te pokrenuti kampanje podizanja svijesti u cjelini. Tim bi se kampanjama, u skladu s navedenim rezolucijama, poticala primjena jednako efikasnih ali manje rizičnih žičanih tehnologija te predlagale mjere za odgovorno korištenje mobilnih telefona i domaćih bežičnih mreža, s ciljem smanjivanja bespotrebne izloženosti emisijama njihovih elektromagnetskih polja.
Hrvatska bi trebala definirati i implementirati „Kodeks dobre prakse―, kao što je uobičajeno u drugim zemljama Europe, u kojima tele operateri, resorna ministarstva i regulator uz suradnju s građanima i zainteresiranom javnosti dogovaraju pravila postavljanja izvora ne ionizirajućeg zračenja u prostor. Kodeks dobre prakse u pravilu definira način vođenja dijaloga s lokalnom upravom i lokalnom zajednicom, prostorne i estetske kriterije uklapanja u urbana područja i krajobraz, javnu dostupnost rezultata procjene i mjerenja emisija elektromagnetskih polja te obavezu zajedničke upotrebe lokacija s ciljem optimiziranja ukupnog broja baznih stanica.
Ĉinjenica je da o biološkim učincima zračenja radio frekvencijskih elektromagnetskih polja još uvijek nema suglasja u znanstvenoj zajednici jer uz studije koje nisu utvrdile štetne utjecaje, sve je veći broj onih koje nedvosmisleno utvrđuju povećani rizik za pojavu malignih kao i brojnih neuro vegetativnih oboljenja.
Važno je istaknuti da je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), na bazi dvogodišnjih intenzivnih istraživanja koje je Međunarodna agencija za istraživanje raka (IARC) provela u 14 zemalja, proglasila ne ionizirajuće zračenje uzrokovano radio frekvencijskim elektromagnetskim poljima „mogućim karcinogenom za ljude― (Grupa 2B). Osim toga, Europski Parlament (European Parliament) te Parlamentarna skupština Vijeća Europe (Parliamentary Assembly Council of Europe) svojim su rezolucijama pozvali na primjenu „principa predostrožnosti― i predložili niz preventivnih mjera s ciljem izbjegavanja ili ograničavanja mogućih rizika.
U Hrvatskoj se, nažalost te preporuke ne poštuju u dovoljnoj mjeri. Primjerice, kod postavljanja izvora ne ionizirajućeg zračenja dovoljno je zadovoljiti jedino granice dozvoljenih emisija elektromagnetskih polja definirane Pravilnikom o zaštiti od EM polja Ministarstva zdravlja . Prema aktualnom pravilniku (NN 146/14) granične razine za jakost električnog polja u frekvencijskom području koje koristi nova generacija mobilne telefonije (2-10 GHz) za područje povećane osjetljivosti iznose 40 %, a za javne površine 95% od vrijednosti definiranih preporukama Međunarodne komisije za zaštitu od ne ionizirajućeg zračenja (ICNIRP). Navedene vrijednosti višestruko su veće nego u nekim drugim zemljama EU, ali važno je istaknuti da neke od zemalja koje primjenjuju ICNIRP-ove vrijednosti na nacionalnoj razini, svojim regijama i gradovima dopuštaju mogućnost određivanja vlastitih, u pravilu bitno nižih granica.
Dokumentom ICNIRP STATEMENT (published in: HEALTH PHYSICS 82(4): 540-548; 2002) traži se, u slučajevima kad je moguće identificirati rizik, ali ne i sa sigurnošću utvrditi dopuštenu granicu zračenja, primjena alternativnih strategija s ciljem izbjegavanja ili ograničavanja zdravstvenih rizika. Za definiranje i implementaciju takvih alternativnih strategija odgovorne su relevantne nacionalne institucije. Te alternativne strategije u pravilu uključuju obavezu transparentnog komuniciranja s lokalnom upravom i lokalnom zajednicom planova za razvoj mobilnih mreža, dogovor oko lokacija za postavljanje baznih stanica, poštivanje urbanih, estetskih i pejzažnih kriterija smještaja antenskih stupova i krovnih prihvata u prostor, usklađivanje s prostornim planovima kao i izradu studija utjecaja na okoliš i ili/zdravlje te sličnih
2Б ИЛИ НЕ 2Б – ПАНДОРИНА КУИТЈА ” “2B OR NOT 2B – PANDORAS' BOX“
dokumenata, kojima se, u skladu s točkom 8.4.4 Rezolucije VE 1385, osigurava da se antene mobilne telefonije ne postavljaju isključivo i jedino prema interesima tele operatera.
Hrvatska je, prema studiji Svjetske asocijacije mobilnih operatera GSMA („Base Station Planning Permission“ ) jedna od samo četiri zemlje u Europi (uz Rumunjsku, Portugal i Slovačku) u kojoj nije obavezna javna rasprava kao ni konzultacija s organima lokalne uprave. No, za razliku od Hrvatske, u spomenute tri zemlje obavezna je građevinska dozvola pa na taj način organi lokalne uprave i/ili lokalna zajednica ipak mogu utjecati na lokacije baznih stanica, bilo neposredno ili posredno kroz dokumente vezane za prostorno planiranje.
Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja Hrvatske ukinulo je 2009.g do tada važeću obavezu ishođenja građevinske i lokacijske dozvole. Antenski stupovi, najprije samo na krovovima postojećih objekata, a nešto kasnije i oni na zemlji uvršteni su u „jednostavne građevine― koje se, prema Pravilniku o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 79/14), mogu graditi bez građevinske dozvole. Po tome je Hrvatska izuzetak u Europi, a kako su u Hrvatskoj Uredbom vlade RH antenski stupovi izuzeti iz dokumenata prostornog planiranja, ovakva regulativa ima za posljedicu nekritičko postavljanje antena koje, uz povećani rizik za zdravlje stanovništva, rezultira i ogromnom devastacijom prostora.
Tako, za razliku od drugih zemalja Europe, u Hrvatskoj tele operateri imaju iznimnu privilegiju birati tehnička i tehnološka rješenja koja maksimaliziraju njihov profit, jer su dozvoljene granice elektromagnetskih emisija dovoljno visoke da ih je u praksi nemoguće premašiti. Antene postavljene desetak metara od nečijih prozora ili balkona, bez problema dobivaju dozvole za rad a Regulatorna agencija (HAKOM) navodi podatak da 90% postavljenih baznih stanica ima izmjerene razine zračenja ispod 10% od dopuštene vrijednosti.
Hrvatska bi u svoju zakonsku regulativu trebala implementirati bitne preporuke iz Rezolucija VE 1815 i EU Parlamenta 2008/2211(INI). Unutar različitih ministarstava (obrazovanja, zdravstva, okoliša) trebalo bi razvijati ciljane informacijske kampanje za učitelje, roditelje i djecu koje bi upozoravale na specifične rizike potencijalno štetne dugotrajne izloženosti mobilnim i ostalim uređajima koji emitiraju mikro valove, te pokrenuti kampanje podizanja svijesti u cjelini. Tim bi se kampanjama, u skladu s navedenim rezolucijama, poticala primjena jednako efikasnih ali manje rizičnih žičanih tehnologija te predlagale mjere za odgovorno korištenje mobilnih telefona i domaćih bežičnih mreža, s ciljem smanjivanja bespotrebne izloženosti emisijama njihovih elektromagnetskih polja.
Hrvatska bi trebala definirati i implementirati „Kodeks dobre prakse―, kao što je uobičajeno u drugim zemljama Europe, u kojima tele operateri, resorna ministarstva i regulator uz suradnju s građanima i zainteresiranom javnosti dogovaraju pravila postavljanja izvora ne ionizirajućeg zračenja u prostor. Kodeks dobre prakse u pravilu definira način vođenja dijaloga s lokalnom upravom i lokalnom zajednicom, prostorne i estetske kriterije uklapanja u urbana područja i krajobraz, javnu dostupnost rezultata procjene i mjerenja emisija elektromagnetskih polja te obavezu zajedničke upotrebe lokacija s ciljem optimiziranja ukupnog broja baznih stanica.
LEGISLATION AND PRACTICE ASKING MOBILE TELEPHONY BASE STATIONS IN CROATIA
mr. Sc. ANKICA Kosovec-KRŢELJ, BSc. ing. el. Croatian Association for Protection of electromagnetic radiation HUZEZ
ABSTRACT
The development of modern technology has significantly increased the influence of human exposure to electromagnetic fields and ionizing radiation. Since it is a relatively new technology and to influence long-term exposure to ionizing radiation is not widely investigated, a range of relevant institutions, including the World Health Organization, the European Parliament and the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, calling for caution and warn of possible harmful consequences for the environment and human health, especially when it comes to "vulnerable groups" such as children and young people.
The fact is that the biological effects of radiation of radio frequency electromagnetic fields, there is still no consensus in the scientific community as to the studies that have not observed adverse effects, an increasing number of those that clearly establish increased risk for malignancy and numerous neuro-vegetative disorders.
It should be noted that the World Health Organization (WHO), based on two years of intensive research by the International Agency for Research on Cancer (IARC) conducted in 14 countries, declared no ionizing radiation caused by radio frequency electromagnetic fields "possible carcinogenic to humans" (Group 2B ). In addition, the European Parliament (European Parliament) and PACE (Parliamentary Assembly of Council of Europe) with their resolutions called for the application of the "precautionary principle" and proposed a series of preventive measures to avoid or limit potential risks.
In Croatia, unfortunately, these recommendations do not respect sufficiently. For example, when setting up the sources of ionizing radiation is not enough to satisfy only the limits of allowed emissions of electromagnetic fields defined in the Regulations on the Protection of the EM field of the Ministry of Health. According to the current regulations (OG 146/14) threshold level for the electric field strength in the frequency range used by the new generation of mobile telephony (2-10 GHz) for the area of increased sensitivity is 40% and for public of 95% of the values defined by the recommendations of the International Commission for the protection of non ionizing radiation (ICNIRP). These values are several times greater than in some other EU countries, but it is important to point out that some of the countries that apply the ICNIRP's value at national level, their regions and cities allow for the possibility of determining their own, generally substantially lower limit.
The document ICNIRP STATEMENT (published in: Health Physics 82 (4): 540-548, 2002) is required, in cases where it is possible to identify a risk, but not with certainty determine the permitted level of radiation, the use of alternative strategies with the aim of avoiding or limiting health risk. For the definition and implementation of these alternative strategies are responsible the relevant national authorities. These alternative strategies typically include the obligation of transparent communication with local government and local community plans for the development of mobile networks, agreement on the location for setting up base stations, respecting urban, aesthetic and landscape criteria accommodation masts and roof acceptance in space, harmonization with regional plans as and preparation of environmental impact studies and / or health and similar documents, which, in accordance with paragraph 8.4.4 of Resolution VE 1385, ensures that the cell tower is not placed solely and only to the interests of the calf operators.
Croatia is, according to a study of the World Association of mobile operators GSMA ("Base Station Planning Permission") is one of only four countries in Europe (along with Romania, Portugal and Slovakia) which is not mandatory public hearing as well as consultations with local government bodies. But, unlike the Croatian, in the said three countries required a building permit and thus local government authorities and / or local community may still affect the location of base stations, either directly or indirectly through the documents related to spatial planning.
The Ministry of Construction and Physical Planning 2009: Croatian lifted the previously valid obligation of obtaining a building and location permit. Antenna towers, initially only on the roofs of existing buildings, and later those in the country were included in the "simple structures" which, according to the Ordinance on simple and other buildings and works (OG 79/14), can be built without a building permit. By that Croatia is an exception in Europe, and that Croatian Government Regulation antenna towers excluded from physical planning documents, such legislation has the effect of uncritical antennas that, with the increased risk to the health of the population, resulting in the devastation of vast space.
So, unlike other European countries, in Croatia calf operators have an exceptional privilege to choose technical and technological solutions that maximize their profits, because the permissible limits of electromagnetic emissions high enough that it is in practice impossible to exceed. An antenna ten meters from one's window or balcony, no problem getting a license to operate a Regulatory Agency (HAKOM) notes that 90% of the installed base stations have measured radiation levels below 10% of the allowed value.
Croatia would in its legislation needed to implement the relevant recommendations of the CoE Resolution 1815 and the EU Parliament 2008/2211 (INI). Within the various ministries (education, health, environment) should develop targeted information campaigns for teachers, parents and children that pointed to specific risks of potentially harmful long-term exposure to mobile and other devices that emit micro waves, and run awareness campaigns in general. Team to campaigns, in accordance with those resolutions, encourage the application of equally effective but less risky wired technologies, and proposed measures for the responsible use of mobile phones and domestic wireless networks, in order to reduce unnecessary exposure of their emissions of electromagnetic fields.
Croatia should define and implement a "Code of Good Practice", as is common in other European countries, where the calf operators, relevant ministries and the regulator in cooperation with citizens and interested public setting agreed rules of origin are not ionizing radiation in space. Code of good practice in the rule defines the way of dialogue with the local authorities and the local community, spatial and aesthetic criteria fitting into the urban areas and landscape, public access to the results of the assessment and measurement of emissions of electromagnetic fields and the obligation to use common locations in order to optimize the total number of base stations.
The fact is that the biological effects of radiation of radio frequency electromagnetic fields, there is still no consensus in the scientific community as to the studies that have not observed adverse effects, an increasing number of those that clearly establish increased risk for malignancy and numerous neuro-vegetative disorders.
It should be noted that the World Health Organization (WHO), based on two years of intensive research by the International Agency for Research on Cancer (IARC) conducted in 14 countries, declared no ionizing radiation caused by radio frequency electromagnetic fields "possible carcinogenic to humans" (Group 2B ). In addition, the European Parliament (European Parliament) and PACE (Parliamentary Assembly of Council of Europe) with their resolutions called for the application of the "precautionary principle" and proposed a series of preventive measures to avoid or limit potential risks.
In Croatia, unfortunately, these recommendations do not respect sufficiently. For example, when setting up the sources of ionizing radiation is not enough to satisfy only the limits of allowed emissions of electromagnetic fields defined in the Regulations on the Protection of the EM field of the Ministry of Health. According to the current regulations (OG 146/14) threshold level for the electric field strength in the frequency range used by the new generation of mobile telephony (2-10 GHz) for the area of increased sensitivity is 40% and for public of 95% of the values defined by the recommendations of the International Commission for the protection of non ionizing radiation (ICNIRP). These values are several times greater than in some other EU countries, but it is important to point out that some of the countries that apply the ICNIRP's value at national level, their regions and cities allow for the possibility of determining their own, generally substantially lower limit.
The document ICNIRP STATEMENT (published in: Health Physics 82 (4): 540-548, 2002) is required, in cases where it is possible to identify a risk, but not with certainty determine the permitted level of radiation, the use of alternative strategies with the aim of avoiding or limiting health risk. For the definition and implementation of these alternative strategies are responsible the relevant national authorities. These alternative strategies typically include the obligation of transparent communication with local government and local community plans for the development of mobile networks, agreement on the location for setting up base stations, respecting urban, aesthetic and landscape criteria accommodation masts and roof acceptance in space, harmonization with regional plans as and preparation of environmental impact studies and / or health and similar documents, which, in accordance with paragraph 8.4.4 of Resolution VE 1385, ensures that the cell tower is not placed solely and only to the interests of the calf operators.
Croatia is, according to a study of the World Association of mobile operators GSMA ("Base Station Planning Permission") is one of only four countries in Europe (along with Romania, Portugal and Slovakia) which is not mandatory public hearing as well as consultations with local government bodies. But, unlike the Croatian, in the said three countries required a building permit and thus local government authorities and / or local community may still affect the location of base stations, either directly or indirectly through the documents related to spatial planning.
The Ministry of Construction and Physical Planning 2009: Croatian lifted the previously valid obligation of obtaining a building and location permit. Antenna towers, initially only on the roofs of existing buildings, and later those in the country were included in the "simple structures" which, according to the Ordinance on simple and other buildings and works (OG 79/14), can be built without a building permit. By that Croatia is an exception in Europe, and that Croatian Government Regulation antenna towers excluded from physical planning documents, such legislation has the effect of uncritical antennas that, with the increased risk to the health of the population, resulting in the devastation of vast space.
So, unlike other European countries, in Croatia calf operators have an exceptional privilege to choose technical and technological solutions that maximize their profits, because the permissible limits of electromagnetic emissions high enough that it is in practice impossible to exceed. An antenna ten meters from one's window or balcony, no problem getting a license to operate a Regulatory Agency (HAKOM) notes that 90% of the installed base stations have measured radiation levels below 10% of the allowed value.
Croatia would in its legislation needed to implement the relevant recommendations of the CoE Resolution 1815 and the EU Parliament 2008/2211 (INI). Within the various ministries (education, health, environment) should develop targeted information campaigns for teachers, parents and children that pointed to specific risks of potentially harmful long-term exposure to mobile and other devices that emit micro waves, and run awareness campaigns in general. Team to campaigns, in accordance with those resolutions, encourage the application of equally effective but less risky wired technologies, and proposed measures for the responsible use of mobile phones and domestic wireless networks, in order to reduce unnecessary exposure of their emissions of electromagnetic fields.
Croatia should define and implement a "Code of Good Practice", as is common in other European countries, where the calf operators, relevant ministries and the regulator in cooperation with citizens and interested public setting agreed rules of origin are not ionizing radiation in space. Code of good practice in the rule defines the way of dialogue with the local authorities and the local community, spatial and aesthetic criteria fitting into the urban areas and landscape, public access to the results of the assessment and measurement of emissions of electromagnetic fields and the obligation to use common locations in order to optimize the total number of base stations.
0 comments:
Постави коментар